Tuesday, October 11, 2016

Tercipta Sejarah

Assalamualaikum..Alhamdulillah, syukur pd Allah Yang Esa kerana impian untuk menyatukan generasi warisan Bani Haji Daud telah terlaksana dengan jayanya. Walaupun tidak semua yang dapat hadir kerana pelbagai komitmen dan masalah masing2 namun bilangan yang hadir sangat membanggakan bagi perhimpunan kali pertama ni.
Pada peringkat awal perlantikan jawatankuasa, tak ramai yang menawarkan diri kerana mungkin juga tiada keyakinan bahawa himpunan ini akan berjaya. Namun, atas usaha dan kesungguhan Haji Besar Sa'aid (Pok De), maka tertubuhlah jua jawatankuasa pelaksana untuk majlis himpunan ni.
Poll survey juga telah dilancarkan bagi melihat sambutan dari ahli2 KBHD.  Satu grup "Whatsapp" juga telah dibuka khas untuk ahli2 yang bersetuju untuk sertai himpunan yang julung2 kali diadakan tu.
Segala maklumat perancangan telah diwar2 kan di grup tersebut. Pelbagai kerenah ahli tiap kali mendapat maklumat baru. Ada yang membangkang, ada yang menyokong, ada yang memberi idea baru, ada yang sekadar mencetuskan huru-hara (saja nak memeriahkan, bukan serius pun).
Ada juga yang merajuk sehingga "left group". Ada juga yang dimasukkan semula beberapa kali. Ada yang menguji kesabaran & ada juga yang lucu.
Ada kalanya ketika tercetus "pergaduhan manja" ketika memberikan pendapat, hati ada juga berdetik, "bole ke nk berhimpun kalo baru mcm ni..dah macam nak gaduh". Tapi...konflik tu tak lama. Kadang2 sependapat, kadang2 orang ni nak macam ni, orang tu nak mcam tu..sehinggakan pihak jawatankuasa pun hampir merajuk..hehehehe.
Bila tiba masanya hari yang dinanti, hati berdebar-debar juga. Maklumlah..berapa kerat saja yang kenal. Segan pun ada. Tapi..nekad juga hadirkan diri ke Teratak Malaya, Janda Baik. Sebaik sampai, nampak ada beberapa buah kereta dah sedia terpakir. Sampai di 'reception'..ada senyuman yang menyambut. Alhamdulillah, peramah dan baik2 rupanya cucu cicit Haji Daud ni.
Masa makan malam yang pertama tu, rasa segan tu masih menebal. Cuma bertegur sapa dengan yang betul2 dah kenal je. Dengan yang belum kenal tu sekadar senyum dan anggukkan kepala.
Part yang seronok bermula apabila sukaneka. Kumpulan telah ditetapkan. Tak semua ahli kumpulan tu saling kenal. Ada yang baru pertama kali jumpa tapi ketika dalam permainan, macam dah kenal lama. Sama2 terpekik, sama2 menyokong, sama2 ketawa & sama2 main tipu (sukaneka lelaki la ni..perempuan main jujur).
Walaupun dalam permainan tu ada yang main tipu, sengaja tolak kawan dalam lumpur..tapi yg sangat2 best tu, tak ada pergaduhan. Semua bermain dengan gembira & penuh semangat kekeluargaan.
Dari situlah, rasa segan mula hilang..kemesraan semakin ketara & dengan kemesraan yg semakin berputik tu, ada juga yang intai2 nk buat 'seseorang" tu jadi menantu sedare..hehe..(yg ni nnt citer lain).
Opsssss.....dh pukul 10.30 pagi. Tercuri waktu kerja pulak. Next time sambung lagi....tapi, sebelum undur diri, nak bagitau..memang HIMPUNAN KELUARGA BANI HAJI DAUD terbaik. Sangat memberi kesan dalam jiwa raga.
Wassalam

No comments:

Post a Comment